luni, 17 martie 2014

Tehnic - Toyota Supra

Tehnic - Toyota Supra

Poza 4Poza 3













Dupa cum v-am obisnuit deja, continuam seria articolelor dedicate autovehiculelor cu mare impact asupra industriei constructoare de masini, asupra evolutiei ei, asupra entuziastilor, si de ce sa n-o recunoastem, asupra intregii omeniri.
In acest articol vom vorbi despre o masina japoneza, un model remarcabil din portofoliul marcii TOYOTA, numit simpluSupra. Cunoscatorii cunosc aceasta masina, ii stiu istoria.....legenda. Supra si-a inceput glorioasa viata in 1978 ca un model putin mai lat si mai lung derivat din banala Toyota Celica, iar motorul isi are originea in Toyota 2000GTun fabulos 6 cilindri in linie, caracteristica pastrata pe parcursul tuturor generatiilor de Supra, pana in 2002 cand s-a decis oprirea productiei.
Primul model, Mark I, a fost produs intre 1978 si 1981, avand doua motorizari, un 2.0 litri si un 2.5 litri, ambele in 6 cilindri si ambele dezvoltand 110 CP (modelul de 2.0 litri era oferit pe piata din Japonia pentru a scuti cumparatorii de taxe prea mari). Ca si dotari interioare, Supra avea geamuri actionate electric, inchidere centralizata, pilot automat, trapa electrica, cotiera, o lampa extensibila pentru citit, volan reglabil pe inaltime, turometru, ceas analog si un radio AM/FM cu 4 boxe, care la vremea respectiva era un maxim al tehnologiei. Pentru facelift-ul din 1979, Supra a primit o consola centrala redesenata, un ceas digital, un interior din piele optional si control automatic al climatizarii, iar in 1980 motorul s-a marit la 2.8 litri si 116 CP si cutia de viteze a primit si ea un upgrade.
Al doilea model, Mark II, mentinut in productie intre 1981 si 1986, a primit un design nou, cea mai notabila caracteristica ar fifarurile escamontabile, indragite de toata lumea, in special de adolescenti. Incepand cu acest model, Supra nu mai este incadrata la clasa "compacta", in special din cauza dimensiuneilor crescute cauzate de un motor mai mare si mai puternic. Astfel puterea a crescut la 145 CP, cu o acceleratie de 9.8 sec pana la 100 km/h, iar suspensia independenta a noului model a fost conceputa de catre Lotus. In 1983 puterea motorului creste marginal la 150 CP, apoi la 160 CP in 1984.
Mark III, al treilea model Supra, produs intre 1986 si 1992, este primul model care se desparte in totalitate de Celica, devenind doua modele de sine statatoare. Celica, indreptandu-se incet dar sigur inspre lumea raliurilor, devine un model cu tractiune integrala, iar Supra ramane la tractiunea pe rotile spate. Motorul creste in cilindree si putere, 3000 cmc si 200 CP, si ramane natural aspirat pana in 1987 cand o turbo-suflanta este "lipita" de motor crescandu-i-se puterea la 230 CP. Deasemenea nu lipsesc noile tehnologii ale vremii, primtre care un sistem ABS inovator, o suspensie ajustabila cu 3 setari preferentiale controlate electronic, diferential autoblocant pentru varianta turbo, si un acoperis demontabil (Targa).
Poza 1
Al patrulea si ultimul model de Supra, Mark IV, produs pana in 2002, a fost un adevaral succes al marcii, si o abordare mai serioasa inspre o masina de performanta. La fel ca si la generatia precedenta, a existat un model cu motor aspirat, si unul turbo (de data aceasta cu doua turbine), ultimul avand 320 CP si o acceleratie de 4.6 sec pana la 100 km/h. Performantele sunt date de modul in care aceste doua turbine functionau, si anume secvential si nu paralel. Asta insemna ca initial toate gazele arse erau directionate spre una dintre turbine, generandu-se un cuplu de 410 Nm de la doar 1800 rpm. La 3500 rpm, o parte din gaze erau directionate inspre a doua turbina,faza numita "pre-boost",  iar la 4000 rpm puterea generata de a doua turbina se cumula cu puterea primei. Cu acest model Toyota a recurs la masuri drastice de reducere a greutatii, incepand cu utilizarea aluminiului pentru capotaacoperisul targa, baile de ulei a motorului si transmisiei, traversa din fata si a bratelor superioare, volan de magneziu, busonul de benzina din plastic, si un esapament singular. Cu toate ca acest model dispunea de doua airbag-uri, control al tractiunii, etrieri, roti si anvelope mai mari, masina era cu aproape 100 kg mai usoara decat modelul precedent. Ca si comparatie cu directii competitori, Supra era mai grea decat spartana Mazda RX-7 si Honda/Acura NSX construita integral din aluminiu, dar mai usoara decat Nissan 300ZX sau Mitsubishi 3000GT.
In 1997 modelul a primit un bine-meritat facelift precum si un sistem de frane inspirat din Formula 1, sistem care i-a adus unrecord al distantei de franare de 45 metri de la o viteza de 113 km/h. Recordul i-a fost spulberat abia in 2004 de catre Porsche Carrera GT cu o distanta de 44 metri.
Spre sfarsitul anilor '90 vanzarile de coupe-uri sportive intra in declin, motiv pentru care Toyota a retras modelul de pe piata, continuand productia lui pe piata din Japonia pana in 2002 cand productia a fost definitiv oprita din cauza emisiilor prea mari de dioxid de carbon, iar cu aceasta legendara Supra si-a incetat existenta.

Mihai Cservenecz a.k.a Cervi

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu